نرم افزار محاسبات و طراحی کولینگ تاور

محاسبات و طراحی کولینگ تاور

چگونه یک کولینگ تاور طراحی کنیم؟
۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۳:۰۵ کد : ۲۶ اخبار و مقالات شرکت کولینگ تاور
تعداد بازدید:۱۳۸۹
محاسبات و طراحی کولینگ تاور شامل محاسبات تعیین ظرفیت برودتی،عملکرد یا راندامان و آب جبرانی در کولینگ تاور است که اساس محاسبه و طراحی کولینگ تاور بشمار می آید. محاسبات دقیق کولینگ تاورها درراستای انتخاب برجی مناسب میباشد و تعیین ظرفیت برودتی (تبرید) شامل براورد میزان مصرف آب برج خنک کن است.محاسبات دقیق باعث عملکرد صحیح کولینگ تاور شده و درنتیجه فعالیت درست دستگاه سبب افزایش راندمان سیستم کارخانه و دیگر دستگاه‌های خنک کننده می‌شود. شرکت کولینگ تاور با ارائه فاکتورهای مهم برای طراحی و محاسبه برج خنک کننده در این مقاله سعی دارد تا کلیه اطلاعات مربوط  برای این عملیات را دراختیار شما قرار دهد.
محاسبات و طراحی کولینگ تاور

محاسبات و طراحی کولینگ تاور شامل محاسبات تعیین ظرفیت برودتی،عملکرد یا راندامان و آب جبرانی در کولینگ تاور است که اساس محاسبه و طراحی کولینگ تاور بشمار می آید. نرم افزار محاسبات دقیق کولینگ تاورها درراستای انتخاب برجی مناسب میباشد و تعیین ظرفیت برودتی (تبرید) شامل براورد میزان مصرف آب برج خنک کن است.محاسبات دقیق باعث عملکرد صحیح کولینگ تاور شده و درنتیجه فعالیت درست دستگاه سبب افزایش راندمان سیستم کارخانه و دیگر دستگاه‌های خنک کننده می‌شود. شرکت کولینگ تاور با ارائه فاکتورهای مهم برای طراحی و محاسبه برج خنک کننده در این مقاله سعی دارد تا کلیه اطلاعات مربوط  برای این عملیات را دراختیار شما قرار دهد.

به عنوان مثال: یک دستگاه تزریق پلاستیک را تصور کنید که اگر طراحی و محاسبه دقیقی انجام نگیرد میتواند باعث رسوب گرفتگی در مدار برج خنک کننده و خسارت جدی به کل سیستم شود. درواقع طراحی اولیه و محاسبات اصولی میتواند تا حد بسیار زیادی در فرایند خنک کاری صنعت مفید باشد و راندمان کولینگ تاور را بهبود ببخشد.

این بخش از چند آیتم برخوردار است که میتوان به مهمترین آن میزان دبی آب درگردش یا میزان مصرف مایع اشاره نمود.در ادامه به دلتاتی خواهیم رسید که دمای ورودی و خروجی آب باید مورد محاسبه قرار بدهیم تا عدد تبرید یا برودت دقیق کولینگ تاور مشخص گردد. کاهش مصرف مایعات اولویت‌های طراحی  و محاسبه محسوب میشود. باید پارمترهایی را در برج خنک کننده درراستای کاهش آب اضافه نمود. بطور کلی میزان دبی سیال از جمله مهمترین آیتم‌های محاسبات کولینگ تاور بشمار می آید.

طراحی کولینگ تاور / طراحی و محاسبات کولینگ تاور / نرم افزار محاسبات


دمای تقرب یا آپروچ کولینگ تاور چیست؟

اختلاف دمای آبسرد خروجی از کولینگ تاور مخروطی و دمای مرطوب محیط آپروچ نام دارد.توضیح ساده تر باید گفت میزان نزدیکی دمای سیال سرد به حباب تر آپروچ میگویند. برای دستیابی به محاسباتی قوی اینطور میتوان گفت هر چه میزان دمای آب در حال خروج از کولینگ تاور به رطوبت محیط نزدیکتر باشد برج خنک کننده عملکردی بمراتب بهتر خواهد داشت.

در طراحی تمامی برج‌های خنک کننده سراسر جهان، کاهش دمای آب در هر بار سیرکوله سیال 5 درجه است. برای دستیابی به دمایی کمتر از 5 درجه باید میزان محاسبات و طراحی کولینگ تاور را دقیق تر بررسی نمایید. در همین باب فرمولی تحت عنوان طراحی محاسبه آپروچ برج خنک کننده ارائه کرده‌ایم که شرح ذیل می باشد:

Approach=Cold Water Temperature–Wet Bulb Temperature

آپروچ=دمای خروج آبسرد کولینگ تاور - حرارت مرطوب محیط 


اختلاف دما در طراحی و محاسبات  کولینگ تاور چیست؟

اختلاف دما را دراصطلاح فنی و مهندسی (دلتا تی) می گویند منظور اختلاف دمای ورودی آب و خروج سیال از برج خنک کننده است.برای طراحی و محاسبه نهایی دلتا تی در کنار آیتم قبلی دبی آب مکمل تعیین ظرفیت کولینگ تاور می‌باشد.برای طراحی یکدستگاه برج خنک کننده مناسب با محیط و شرایط خنک کاری ویژه کارخانه مربوطه این نکته را برای محاسبه حتما در نظر بگیرید.

البته با توجه به توضیحات قبلی متوجه شده‌اید مقدار اختلاف دمای آبگرم و سرد دارای محدودیت است.بطور کلی هر سلول از کولینگ تاور نمی تواند دمای آب را بیشتر از 5 درجه کاهش دهد. لازم به ذکر بدانید، موقعیت مکانی نصب دستگاه و اقلیم استان مربوطه تاثیر گذار بوده و میتواند عدد تبرید دربرخی استان‌ها تا 10 درجه افزایش یابد. برای دستیابی به محاسابت و طراحی برج خنک کننده مناسب در این مورد از فرمول ذیل استفاده نمایید.

Range = Hot Water Temperature – Cold Water Temperature


محاسبات راندمان کولینگ تاور را چگونه انجام دهیم؟

از موارد تاثیر گذار در فرایند تبرید و ایجاد برودت مناسب بروی آب  طراحی محاسبه عملکرد کولینگ تاور می‌باشد. افزایش یا کاهش راندمان برج خنک کننده ارتباط مستقیم با آپروچ و دلتاتی دارد. به بیانی دیگر جهت بالا بردن کیفیت خنک کاری سیال باید دمای محیط و دبی آب را در نظر بگیرید تا فرایند کاهش دمای آب بدرستی انجام شود.این در حالی است که بازهم علارقم تمام انجام این مراحل برخی مناطق که دارای رطوبت نسبی بالایی هستند.راندمان کولینگ تاور فایبرگلاس در بهترین شرایط طراحی مقدار کمی کمتر از حد نرمال و عادی خود است.اما درشهرهای خشک یا کویری با افزایش کارایی برج خنک کننده روبرو می‌شویم بطوری که اگر طراحی و محاسبات به درستی انجام شود تا 90 درصد بازدهی از کولینگ تاور را دریافت خواهیم کرد.

طراحی و محاسبات کولینگ تاور

شاید برای شما سوال پیش بیایید آیا برج‌های فایبرگلاس توانایی خنک کاری با 100 درصد راندمان را ندارد؟درپاسخ باید گفت خیر بصورت عملی امکان انجام این عملیات درواقع غیر ممکن است چون تنها اولویت طراحان عملکرد صحیح برج خنک کننده در فصول گرم مانند تابستان می‌باشد.با توجه به استاندارهای جهانی و بین المللی که توسط کمپانی‌های معتبر ارائه گردیده امکان دستیابی وجود ندارد . میتوانید محسبات کولینگ تاور مد نظرتان را با استفاده از فرمول زیر انجام دهید.

Cooling Tower Efficiency = Range/ (Range + Approach) x 100

برای افزایش راندمان بیشتر از حد استاندارد با استفاده از نرم افزارهای مهندسی میتوانید با تغییر نوع پکینگ مدیا،بهره گیری از فن آلومینیوم ایر فویل و تقویت سیستم آبرسانی تا حد بسیار زیادی راندمان عملکردی کولینگ تاور را تقویت نمایید.اما توجه داشته باشید قبل از اقدامات آورهال طراحی کولینگ تاور با سازنده برج خنک کننده تماس بگیرید.

محاسبه پمپ کولینگ تاور کلیک کنید.


طراحی و محاسبات آب جبرانی کولینگ تاور چیست؟

شرکت کولینگ تاور به عنوان طراح مادر صنعت برج خنک کننده ایران درادامه به شما توضیح میدهد نحوه کار نرم افزارهای محاسبات را بسادگی انجام دهید با ما همراه باشید. سیستم کولینگ‌های طراحی شده تماما براساس خنک کاری سیال برمبنای تبخیر بخشی از مایع محاسبه شده است. برای همین منظور باید انشعابی داخل برج طراحی شود تا پرت آب را جبران کند.سامانه محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور(Make Up) نام دارد و وظیفه پشتیبانی آب دستگاه وظیفه این بخش میباشد.

کولینگ تاورهای مدار باز پرت آب بیشتری دارند نسبت به نمونه هیبریدی درنتیجه باید بصورت دقیق محاسباتی منظم انجام گیرد. درهمین راستا از ابتدای طراحی برج خنک کننده تمامی سازندگان سیستم آب جبرانی لحاظ میکنند. اما میزان هدر رفت سیال در یک برج خنک کننده مرطوب درساعات شبانه روز چه مقدار است و چگونه میتوان عدد دقیق پرت آب رسید. برای این بخش سه راه حل وجود دارد.

 بشرح ذیل می‌باشد:

  • محاسبه تخمینی : با توجه به تولیدات پیشین و تهیه گزارش از کولینگ تاورهای نصب شده در صنایع مختلف مهندسی شرکت به عددی میانگین 1الی 2درصد دبی کل درگردش رسیده‌اند که باید به مدار تزریق گردد.
  • محاسبه با فرمول: در بخش مکانیک سیالات تمامی محاسبات براساس یکسری فرمول انجام میشود و برای آب جبرانی نیز فرمولی مناسب وجود دارد که در ادامه میتوانید مشاهده نمایید.
  • نرم افزار محاسبات کولینگ تاور:یکی از اصولی ترین روش‌های طراحی دقیق استفاده از نرم افزار مهندسی به نام (SPX Calculator و Water Waste) میباشد.گرچه نرم افزارهای دیگری وجود دارد با کاربردی مشابه، ولیکن کارشناسان ما پس از بررسی جامع تنها این نرم افزار محسبات را برای طراحی کولینگ تاور منتخب نموده اند.

برای بررسی و نرم افزار محاسبات پایه بلودان کولینگ تاور بر روی لینک کلیک نمایید.