محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور

محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور

پارامترهای مهم در محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور چیست؟
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۶ کد : ۳۰ اخبار و مقالات شرکت کولینگ تاور
تعداد بازدید:۳۱۴
محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور با بررسی یکسری پارامترهای مختلف از جمله تبخیر آب کولینگ تاور و میزان پرت سیال، محاسبه آب جبرانی را انجام می دهیم.شرکت کولینگ تاور به عنوان سایت مرجع محاسباتی برای انواع کولینگ‌های مدار باز انجام داده است. درمجموع کولینگ تاورها میزان تبخیر آب ۲% درصد مشخص گردید. این مقدار پرت را از روش محاسبه دبی کل درگردش به دست می آوریم. به عنوان مثال حجم کل آب در گردش یک مدار را ۵۰ متر مکعب در نظر میگیریم که برحسب ساعت مشخص میگردد.۵۰ متر مکعب را در کل شبانه روز ضرب و ۲% درصد آن را برای مقدار محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور در نظر بگیرید. جهت محاسبه دقیق آیتم‌های دیگری احتیاج است که بشرح زیر توضیح داده‌ایم:
محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور

محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور با بررسی یکسری پارامترهای مختلف از جمله تبخیر آب کولینگ تاور و میزان پرت سیال، محاسبه آب جبرانی را انجام می دهیم.شرکت کولینگ تاور به عنوان سایت مرجع محاسباتی برای انواع کولینگ‌های مدار باز انجام داده است. درمجموع کولینگ تاورها میزان تبخیر آب 2% درصد مشخص گردید. این مقدار پرت را از روش محاسبه دبی کل درگردش به دست می آوریم. به عنوان مثال حجم کل آب در گردش یک مدار را 50 متر مکعب در نظر میگیریم که برحسب ساعت مشخص میگردد.50 متر مکعب را در کل شبانه روز ضرب و 2% درصد آن را برای مقدار محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور در نظر بگیرید. جهت محاسبه دقیق آیتم‌های دیگری احتیاج است که بشرح زیر توضیح داده‌ایم:

  • دمای ورودی 
  • دمای خروجی
  • استان محل نصب کولینگ تاور
  • دبی آب درگردش (برحسب ساعت)
  • سیکل تغلیظ
  • نرخ پرتاب آب را 00.05درنظر بگیرید
  • نرخ تبخیر آب (متر مکعب

پارامترهای مهم در محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور چیست؟

  • تبخیر:

تبخیر و پرت آب مهمترین عامل در محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور به شمار میرود. البته با توجه به طراحی کولینگ تاورها در سراسر جهان که بر اساس تبخیر، آبگرم را خنک میکنند. هرچه میزان سطح تبادل حرارتی و میزان تبخیر سیال در کولینگ تاور بیشتر باشد با کاهش دمای بهتری روبرو خواهیم شد. فلذا آب جبرانی میتواند بر راندمان برج خنک کننده تاثیر مستقیم بگذارد .درواقع طراحی یک کولینگ تاور مناسب با محیط در اولین گام مشخص نمودن دبی آب درگردش و دلتاتی کولینگ است. تا بتوانیم محاسبات دقیقی برای ساخت یک برج خنک کننده با کیفیت گام برداریم. در راستای کاهش تبخیر آب در برج میتوانید مقاله قطره گیر کولینگ تاور را مطالعه نمایید.

  • پرتاب آب کولینگ تاور:

عموما پرتاب آب در برج‌های خنک کننده از دو ناحیه امکان پذیر میباشد لوور و دهانه فن استک.در قسمت فن به علت حرکت دورانی و مکش باد در جریان مخالف قطرات آب و بخار اشباع شده از فرایند تبخیر را بسمت خود مکش میکند.درنتیجه مقادیر زیادی آب از بین رفته و پرت میشود. اهمیت مدار آب جبرانی را در این بخش میتوان بیش از قبل متوجه شد. لذا برای بالا نگه داشتن سطح آب برج خنک کننده بسیارحیاتی است .همچنین با فشار پاشش بالا آب پس از برخورد با پکینگ کولینگ تاور جهت گرفته و از لوورهای برج به بیرون پرتاب میشوند.

  • بلودان :

با توجه سیستم تبخیر برج برای محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور باید بلودان را در نظر گرفت. پس از تبخیر مقداری از آب املاح معدنی موجود غلظتی بیشتر از قبل گرفته و سختی سیال افزایش می یابد. که درنتیجه باعث کاهش راندمان خنک سازی مایع و در پی آن رسوب گرفتگی برخی قطعات و در مجموع خرابی کولینگ تاور میشود.اما با کمک سیستم مدار آب جبرانی میتوان تا حد زیادی جلوی رسوب گذاری در برج خنک کننده را گرفت.

محاسبه آب جبرانی کولینگ تاور / محسبه میزان مصرف آب کولینگ تاور

جهت مطالعه ذقیق بر نوع محاسبات و طراحی انواع کولینگ تاور کلیک نمایید.


آب جبرانی چیست؟

سیستم آب جبرانی کولینگ تاور مداری کمکی برای جبران کاهش آب در سیکل بوده و برای تمامی کولینگ تاورها الزامی میباشد.چرا که با تبخیر سیال سختی آب بالا میرود و پس مدتی کار آب مدار برج خنک کننده بشدت کم میشود.این عامل میتواند سبب بروز مشکلات جدی برای تاسیسات یک کارخانه به عمل آورد.در تمامی برج‌های خنک کننده در قسمت تشتک ورودی آبی تحت عنوان آب جبرانی کولینگ تاور تعبیه شده که اندازه آن به طور استاندارد فلنچ 3/4 اینچ درنظر گرفته میشود.